7 maj 2015

Mamma och ordningsfreak

Mina vänner och min familj hade ganska roligt åt hur det skulle bli när jag fick barn. Jag är lite lätt störd på det där med att ha ordning omkring mig. Kuddarna i sängen ska ligga exakt rätt, inget tandkrämsklet i handfatet eller på spegeln, ordning och reda i skåp och lådor och diskbänken ska vara kliniskt ren och fri fån vattenskvätt. Bara några exempel.

Och så ett litet barn på det... ;)

Ja, ni fattar ju själva. Jag fick gott om råd (i all välmening) i stil med "låt det vara stökigt och lite skitigt - du har ju ett barn att ta hand om". Ja, fast är man ett ordningsfreak så kan man inte bara koppla bort den delen av sig själv. Jag mår inte bra när det är stökigt omkring mig, så jag insåg ganska snart att det där med att bara strunta i det inte var för mig. Jag tänkte hitta ett sätt som funkade och som inte gick ut över Noah.

Nåde den som rör till bland kuddarna... ;)

I början var det inte lätt måste jag erkänna, men ju mer jag vuxit in i mammarollen desto mer har jag också hittat en balans i ordning och reda. För mig handlade det om att hitta en acceptabel nivå och vart jag kunde kompromissa och inte. Och ändra sätt att göra saker och ting.

Mitt framgångsrecept ser ut så här:

  • Bestäm dig för ett nivå som är ok för dig. Håll dig till den och släpp allt annat. 
  • Acceptera att vissa zoner i bostaden kommer vara lite stökiga - till exempel Noahs rum. Det får vara hur stökigt som helst under dagen, men jag plockar i ordning varje kväll innan han lägger sig. Eller en lekmatta i vardagsrummet som vi hade i gamla huset.
  • Lämna andra utrymmen ni lekt i i hyfsad ordning. Det handlar om att ta några sekunder och samla ihop grejorna. Inte mer. Resten tar du när du får möjlighet.
  • Ska barnet snart sova? Låt grejorna vara helt och hållet och plocka i ordning när han/hon sover.
  • Stora grejor som städning, bäddning och att göra sig själv i ordning kan man göra när barnet sover (under förutsättning att man har ett barn som sover ok). 
  • Smågreja. Acceptera att du kanske inte kommer att kunna göra klart allting direkt, utan ta det allt eftersom. Det kanske tar en timma att röja undan efter middagen, men till slut blir det gjort.
  • Blanda nytta och nöje. Man kan greja och leka samtidigt. Nyss bytte jag sängkläder i Noahs säng, men under tiden busade vi och lekte koja. 
  • Låt barnet vara med (i lagom doser) när det blir tillräckligt stort. 
Leksaker överallt under dagen, 
men på kvällen är det ordning och reda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar