28 maj 2015

Farliga leksaker!

Usch... Idag fick vi en sådan där skräckupplevelse igen i stil med "tänk vad som kunde ha hänt". 

En av de grejor som skrämmer mig med att vara mamma är att det finns så många faror runt omkring för mitt barn och trots att vi försöker säkra miljöerna han är i så kan man inte förutse allt. En sten på golvet som han kan sätta i halsen, en skruv som lossnat från en möbel, en kruka han helt plötsligt kan nå och riva över sig... Listan över potentiella faror blir bara längre och längre för varje dag som går, och jag har svårt att förlika mig med att detta är något jag får lära mig att leva med. Men jag är inte allsmäktig och allt jag kan göra är mitt bästa och hålla tummarna för resten.

Någonting som jag inte trodde att jag behövde oroa mig för var hans leksaker. Men ack så fel jag hade! I min värld är leksaker säkra, i alla fall från betrodda leksakstillverkare. De är gjorda för hårda tag och slitage. Noah fick en uppsättning små plastbilar i julklapp av släktingar och de leker han gärna med. Idag fick jag se att han satt och tuggade på någonting i sitt rum. Snabbt som attan stoppade jag in fingrarna i hans mun och fick ut en hjul till en av bilarna. Helt chockad ropade jag på min man som var hemma på lunch. Hur kunde detta hända?!

Hjulet är inte mer än någon cm i diameter och livsfarligt för honom att få i halsen. Jag blir så rädd när jag tänker på vad som kunde hänt. Härmed utrotas alla småbilar ur vårt hem och nya bilar med stora hjul kommer införskaffas. De kan han få leka med istället... under noga bevakning.


Idag har vi också varit iväg till BVC och tagit den tredje omgången vaccin. Stackars lille Noah. Tiden vi hade fått var mitt i hans eftermiddagsvila, men det var den enda tiden som fanns efter att jag varit tvungen att avboka den tid vi fick från början. Jag fick väcka honom och trött och ledsen kom vi till BVC. Jag tror inte jag behöver göra så stora utsvävningar för att ni ska förstå scenariot. Det blev inte bättre av sprutor om man säger så... Mycket gråt och skrik senare så var sprutorna i alla fall tagna och än så länge verkar han ok. Få se om det blir någon feber i natt.

Trött och tapper kille i väntrummet efteråt.
En boll piggar alltid upp lite grann. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar