13 maj 2015

Amning och sex

Ja, då tänker jag lägga mig i debatten också. Frågan som verkar dela Sverige i två - är det ok att ha sex när man ammar?

Vad jag förstår är det ett avsnitt ur Aftonbladets Älskade Unge som dragit igång debatten. Jag har inte sett avsnittet själv, men det behöver man nog inte ha gjort för att ha en åsikt i ämnet.

Jag läste en debattartikel skriven av retorikern och barnrättsaktivisten Elaine Eksvärd och hon tar klart avstånd från detta med argumentet att barn inte ska behöva utsättas för sex i sin närhet oavsett hur små de är.

Jag vill nog inte gå så långt som Elaine Eksvärd och säga att även sovande barn ska behöva slippa sexande föräldrar. Det skulle innebära att föräldrar som har barn sovandes i samma rum (kanske under flera år) aldrig skulle kunna ta sig ett nyp i smyg i sängkammaren.

Men däremot kan jag inte förstå hur man ens kan tänka tanken att ha sex när man ammar?! När man håller på att ge sitt barn mat?! Jag är faktiskt chockad. Ok, jag ammade i hela två veckor så själva amningsbiten är jag inte expert på, men när jag tar hand om mitt barn på ett eller annat sätt så är jag mamma. Det är helt asexuellt och just där och då är kvinnan och frun i mig lite på paus.

Jag antar att jag är förvånad över hur man kan "aktivera" den delen hos sig själv när man har sitt barn till bröstet. För mig är sexualiteten så skild från mammadelen i mig och jag tycker faktiskt tanken är ganska motbjudande.

But that's just me...


Att mata sitt barn är en stund mellan 
förälder och barn, inte mellan föräldrarna.


2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig !
    Det är stor skillnad på att ha sex i samma rum som barnet när det sover och att ha sex medan man ammar.

    Och de "ursäkter" vissa som deltagit i debatten använt för att rättfärdiga det sjuka i att ha sex medan de ammar är så löjliga att de liknar ingenting. "Barnet var klängigt , vaknade så fort det fick ligga för sig själv och ville amma dygnet runt" och liknande. Jag hade också ett barn som var väldigt klängigt och ville amma dygnet runt. MEN jag tror inte på att det inte finns något barn som inte sover åtminstone en halvtimme eller en timme i sträck om någon drar det i barnvagn eller Kör en sväng med bilen. Är föräldrarna desperata efter att ha sex och har et sådant barn jag beskrev kan de be någon vän eller släkting gå ut och gå med barnet i vagnen eller ta en biltur med det i en halvtimme eller en timme. Har man inga vänner eller släktingar i närheten finns det seriösa barnvaktsförmedlingar att anlita. Men så långt kan väl dessa egoistiska föräldrar inte tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa och tack för din kommentar! :) Jag kan bara hålla med dig. Oavsett hur "klängigt" barn man har så bör det rimligen finnas andra tillfällen att ha sex än när man ammar. Jag blir så brydd över själva grejen att man ens kan tänka tanken sex när man har sitt barn till bröstet, så om det inte ges andra tillfällen att ha sex än när man ammar så hade jag hellre låtit bli kan jag säga!

      Radera