12 september 2014

Vadå sova när bebisen sover...?

Som nybliven förälder är man ständigt i ett stadie av sömnbrist eftersom bebisen sover när den sover... eller inte sover. Överallt möter man rådet "sov när bebisen sover" för att man ska få lite mer sömn.

Det är ett råd som aldrig riktigt varit begripligt för mig eftersom min verklighet inte har sett ut så. För nej... alla kan inte sova när bebisen sover.  En del kan inte bara sova på kommando så där, men det är inte det som varit mitt bekymmer.

När Noah var mindre accepterade han inget annat än att hänga på mig i BabyBjörnen hela dagarna. Han gick inte att lägga ner ens en liten stund, så förutom när han åt så hängde han där. Och oftast ville han att jag gick fram och tillbaka, fram och tillbaka i huset. Om han sov riktigt djupt kunde jag sätta mig längst ut på soffkanten om jag gjorde det lugnt och försiktigt utan att han märkte det. Jag fick inte luta mig tillbaka för då vaknade han genast och skrek. Helt omöjligt att få sova med andra ord. Som tur var kunde han sova några timmar per natt i egen säng i alla fall så att jag åtminstone fick sova lite.


Noah knappt en månad gammal och vi har precis fått BabyBjörnen 
i present av hans mormor. Hur hade klarat oss utan den?!

Nu när han är äldre åker BabyBjörnen fram allt mer sällan och han har börjat acceptera att sova själv även på dagarna. Han sover allt sämre i BabyBjörnen numera dessutom eftersom han störs av mig och behöver sova i fred. Vissa dagar är det en kamp att få honom att lugna ner sig så pass (när han är övertrött) att han somnar, men jag har mina knep för att hålla honom nöjd. (Och nej - absolut inga tortyrmetoder som 5-minutersmetoden, utan snarare musik och glädje.)

Men nu tycker jag att det dyker upp andra hinder för att jag i godan ro ska kunna sova så fort han gör det. Det främsta är nog att jag aldrig vet hur länge han kommer att sova och ofta handlar det om 20-30 minuter. Sedan blir det att se till att han somnar om eftersom han inte sovit färdigt då. Och så har jag kanske en önskan om att få äta frukost, diska flaskor, vika tvätt, bädda, förbereda skötväskan och barnvagnen för att vi eventuellt ska iväg senare, eller varför inte få gå på toa i lugn och ro. Och när jag är klar med det är det liksom inte så stor idé att försöka sova en stund, för antingen har han redan vaknat, eller så kommer han kanske snart att göra det.

Så då gör jag något annat jag gillar istället... som att blogga! :)

Noah knappt två månader och det är tidig morgon. 
Vid den här tiden vaknade han runt kl. 04.30-05.00 
och det var bara att gå upp och börja traska runt i huset. 
Gäsp... Zzzz...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar