12 november 2014

BeSafe iZi Plus

För ett litet tag sedan bytte vi från babyskydd till en vanlig bilbarnstol. Noah kan sitta själv sedan några veckor tillbaka så vi tyckte det var lika bra att göra det så snart som möjligt. Den här stolen ska ju vara säkrare än babyskyddet.

Jag var på en informationsträff som NTF Fyrbodal höll i och de använde sig av en BeSafe för att demonstrera på. Jag tyckte det verkade vara en jättebra stol och bestämde mig för att spana in en.

Jag kikade på några andra märken först, men när jag sedan hittade BeSafe på Mekonomen så bestämde jag mig ganska snabbt. Valet blev en BeSafe iZi Plus. Den kändes rejäl, påkostad, användarvänlig och mycket säker och bra. Visst var den dyrare än de andra märkena, men han ska ju ha den i flera år så då tyckte jag det var värt det.

Dessutom informerade personalen mig om att om man var eller blev klubbmedlem så fick man 10 % rabatt på alla köp. Det innebar att jag betalade 3 600 kr för stolen istället för 4 000 kr. Mycket bra!

Stolen fanns också som isofix, men det kändes inte alls aktuellt för oss. Dels innebär det att den bara är godkänd upp till 18 kg istället för 25 kg (eftersom isofixfästena inte är godkända för mer), och dels så innebär det att Noah inte skulle kunna bli skjutsad i en bil som inte har isofix. Jag är t ex inte säker på att hans farmor har det i sin bil och det är ju tråkigt om hon aldrig ska kunna ha honom i bilen.


Jag är supernöjd med stolen! Noah verkar trivas bättre i den här än babyskyddet också. Stolen har tre lägen så att man kan justera vinkeln på den. Bältet hålls borta med magnetfästen när man tar i och ur barnet, vilket underlättar mycket. Dessutom är den ganska hög och känns som den är skön och lite ombonad. Jag tror det är därför Noah gillar den.

Nackdelen är att den är stor och tar mycket plats framåt i bilen. Vi har ändå en stor bil (Volvo XC90), men det blir väldigt trångt om någon ska sitta på passagerarsätet fram. Just nu när Noah är under ett år ska barnstolen var som mest bakåtlutad, men sedan kan vi luta fram stolen något och då går det också att dra bak passagerarsätet ett snäpp så att man får bättre plats. Vi får nog leva med det tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar