20 mars 2015

Rocka sockorna, men kom ihåg att bära vitt

Det är nog inte många som missat att vi rockar sockorna idag och visar att det är ok att vara annorlunda. Men idag är också en annan dag. Idag bär vi vitt för alla änglabarn som lämnat oss alldeles för tidigt.

Jag visste inte om det här förrän idag när en vän som själv förlorat ett barn la upp en bild på Instagram. Det handlar om att bära vitt den 20 mars för alla barn som dör innan de ens har fötts. Vad jag förstår är det varje år 450 barn som dör efter graviditetsvecka 22. En skrämmande siffra och något som ingen borde få uppleva. 

Jag har inget änglabarn, men jag vet hur det är att få höra att ens barn inte lever i magen längre. Två gånger dessutom. Jag förstår att det inte går att jämföra, och det vill jag inte göra heller. Mina bebisar dog för tidigt i magen för att vara änglabarn, men smärtan och förlusten av att i ena stunden vänta och längta efter den nya familjemedlemmen och i nästa stund acceptera att han/hon är borta går inte att beskriva. Att det där lilla pickande hjärtat av någon anledning plötsligt slutade slå... Jag kan inte ens föreställa mig hur det är för de som kommit mycket längre i graviditeten än vi gjorde (för er som inte vet... Två missed abortion som upptäcktes i v. 12 och i v. 14). 

Så idag bär jag olika färger på sockorna, men jag bär också vitt för att visa stöd till alla de föräldrar som förlorat sina barn alldeles för tidigt. Och så kramar jag min son extra hårt och mycket idag... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar