13 mars 2015

Gick jag för långt...?

De som känner mig vet att jag avskyr telefonförsäljare. I vanliga fall ska det ganska mycket till för att jag ska bli irriterad, men det är något med dagens oärliga försäljningstekniker som triggar mig direkt, och jag som alltid är mån om att vara trevlig mot andra tappar tålamodet direkt. Jag drar mig inte för att säga vad jag tycker till påstridiga försäljare som inte förstår orden "nej tack".

De senaste dagarna har jag blivit kontaktad av en försäljare som använt sig av tekniken att få det att låta som att han ringer för att "återkoppla" för att "vi skulle ju lösa detta med försäkringen till er bil". Han har använt argumentet att vår försäkring går ut om ett par veckor och därför är det så angeläget att vi får prata. Det är svårt att sätta fingret på det, men det handlar så mycket om hur de gör det. Just den här försäljaren fick det nästan att kännas som vi var gamla vänner och att jag hade kontaktat honom för att få hjälp. Det gör mig så förbannad för det känns så oärligt och jag gissar att det lurar en hel del folk.

Vår försäkring går inte ut så vi har inget problem. Eller jo... kanske det är så att den gör det på pappret, men den förlängs automatiskt så vi märker ingen skillnad. Vad värre är att försäljaren meddelade mig att det försäkringsbolag han representerade samarbetar med vårt försäkringsbolag och att det är därför han kan se våra uppgifter. Det fick mig att bli ännu mer irriterad. Jag ifrågasatte skarpt vad det är för samarbete där man använder sig av deras kunduppgifter för att ragga över kunder till sitt bolag istället. Inte snyggt!

Jag kände mig så uppretad av detta att jag skickade ett mail till mitt försäkringsbolag och redogjorde för vad som hänt. Jag ifrågasatte om det verkligen var ok att mina kunduppgifter hos dem användes av en samarbetspart för att jag skulle byta till deras försäkringsbolag istället. Jag ville göra dem uppmärksamma på att detta hade hänt ifall fler skulle råka ut för det.

Det tog inte mer än någon timma innan jag fick svar... ifrån det andra försäkringsbolaget! Tydligen hade mitt försäkringsbolag bollat detta vidare till "samarbetsparten" som skrev att de förstod att jag reagerat på det som hänt. Det bad om lite kompletterande uppgifter och skulle återkoppla detta till försäljarens chef.

Då fick jag plötsligt lite ont i magen... Hade jag gått för långt? Trots min inställning till telefonförsäljare så är de ju ändå "vanliga människor" som gör sitt jobb. Jag behöver inte gilla hur de gör sitt jobb, men min avsikt var aldrig att försäljaren skulle råka illa ut. Kommer han att göra det? Får han en reprimand?

Jag kanske inte borde känna mig skyldig. Jag står för att jag tyckte detta kändes som oärlig försäljarteknik, men det kanske snarare är fel på systemet än just den här försäljaren...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar