27 augusti 2015

Jag är Noahs mamma

Nu har jag arbetat i två veckor efter föräldraledigheten och jag måste säga att det går jättebra! För mig i alla fall... Noah har det lite tufft med att vänja sig vid att vara på dagis på dagarna istället för med mig, men det går bättre och bättre. Det är huvudsaken. Jag arbetar 60 % till en början så det blir lite kortade dagar för honom och så är vi lediga fredagar tillsammans. Det tycker jag är toppen!

Det känns på något vis så vuxet att gå och hämta på dagis (hallå - jag är 37 år!) och lite overkligt. Jag har längtat och fantiserat så länge om att ha barn och allt som hör till. Bland annat att hämta och lämna på dagis. Så nu när jag får uppleva det är det som att jag undrar om det händer på riktigt.

Som jag berättat tidigare går Noah på dagis hos min mamma. Hon driver ett personalkooperativ tillsammans med två andra förskollärare. När jag pluggade till hälsovetare arbetade jag extra där och jag tyckte alltid att det var så gulligt när föräldrar kom för att hämta sina barn och någon av de andra barnen sprang och berättade att deras mamma eller pappa hade kommit. Innan de själva hade hunnit upptäcka det. De blev liksom glada för sin kompis skull. 

Noah har sovit i sin vagn de flesta dagar när jag kommit och hämtat honom (stackarn har inte orkat hålla sig vaken... det tar på krafterna att börja dagis), men igår när jag kom dit var han vaken och inte bara det - han lekte och var glad! Jag smög mig in i lekrummet för att njuta av den härliga synen, men naturligtvis upptäckte de andra barnen mig. En liten kille sprang genast fram till Noah och sa entusiastiskt: Noah, din mamma är här!

Mitt hjärta bara smälte... Ja, för så är det ju. Jag är Noahs mamma! Och jag är här för att hämta honom. Jag älskar att jag har ett barn att hämta och jag älskar att jag för barnen på dagis inte är någon annan än just Noahs mamma. Och att jag är viktig för honom. Det fattar de också. Älskar det!

Jag kommer nog aldrig riktigt smälta att jag är mamma. Det är så stort att ta in, men attans vad lycklig det gör mig!



Jag och Noah sista dagen på min föräldraledighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar